Jaký pohon...
Používají se většinou stejnosměrné motory, zpravidla na 12V, pohonné Aku Pb jsou také 12V.
Nebo pro menší modely Pb Aku 6V/5-12Ah, potom je motor na 7.2V nebo 6V.
Pro malé modely se vyplatí používat Li-xx aku, jsou lehké, ale s požadavkem na velkou kapacitu roste i výrazně cena.
Není vhodné používat motory co točí více jak 12000ot. - 22000ot. nelze je dát přímo na hřídel, při průměru lodního šroubu 40 a více mm, motor začne brát hodně proudu a hodně hřát.
Když se Vám podaří lodní šroub roztočit na tak vysoké otáčky, je možné, že ani model nepojede, lodní šroub začne přisávat vzduch z hladiny a ztratí účinnost, označuje se to jako Kavitace nebo super Kavitace. (Jev kdy rychle točící šroub generuje vodní bublinky na odtokové hraně a ztrácí účinnost, druhá možnost kdy Lodní šroub přisává vzduch z hladiny je častější).
Musíte počítat i s tím, že si mnoho diváků, zvláště dětí chce na točící se lodní šroub šáhnout, proto je dobré, když se lodní šroub moc netočí do vysokých otáček.
Vodiče, drát, licna: pro zapojení modelu se používají vodiče Cu ( měď, načervenalá barva žíly), izolované Dráty nejso vhodné, jsou moc tvrdé a špatně se s nimi pracuje, dají se používat jako páteřní drát po délce modelu jeden pro + a druhý pro - pól Aku, každý na jedné straně modelu, průměr vodiče 3-4mm, v každé části modelu máte dostupné a přístupné plné napájecí napětí.
Vodiče licna: slengový název pro vodič který je tvořen tenkými drátky, lanky, je hodně ohebný - izolace PVC, ale může být i Silikonová kdy jsou vnitřní drátky extrémně tenké, vodič je hodně ohedný, vhodné na pohyblivé izolované spojení.
Vodiče licna: průřez vodiče nemá být menší než Cu 1mm, osobně používám pro zapojení Cu 1.5mm, vhodné koupit od každé barvy balení po 100 případně 200m.
Vodiče - Barva: červená barva vždy na modelu + (plus pól Aku), žluto-zelená barva vždy - (mínus pól Aku), tento vodič se na modelu u efektů vypíná,(přerušení (-), spolehlivě vypne danou funkci), protože je přehledný a nedá se zaměnit. Ostatní barvy modrá, šedá, žlutá, černá se používají dle libosti.
Datové vodiče k servům: Je vhodné použít kroucený kabílek, (kroucený kabílek snižuje možnost naindukování rušení do vodiče při jeho velké délce), nepokládáme společně s vodiči silovými, držíme si odstup, nebo je táhneme po jiné straně modelu, musíme mít na paměti, že si nechceme do vodiče k servu zavléci nějaké rušení.
Čokoláda svorkovnice: často na modelech uvidíte použitou elektrikářskou svorkovnici zvanou "čokoláda", použití tohoto způsobu propojení není vhodné, zatažený šroubek Licnu drtí, stříhá žíly a spoj není kvalitní, když to chcete používat na Licnu je dobré používat tkz. návlečky, tenká trubička dle průměru Licny se navleče na holou část Licny, lehce se zatiskne proti samovolnému uvolnění a strčí se do čokolády, návlečka je buď holá nebo má na sobě kus barevného plastu.
Vodiče přenášejí na modelu značný proud: proto co největší průřez Cu 1.5mm to zvládne, nebo vodič zdvojíte.
Spoje vodičů na modelu: jako společný pól + nebo - používám malou destičku plošného spoje a pevně napojené vodiče letuji cínem, tento spoj je kvalitní po celou dobu, když je třeba rozebíratelný spoj tak kvalitní nezáměné konektory,,,když je možnost otočení konektoru, tak se musí zapojit tak, že otočení nevadí nebo je spojení nevodivé,,,nespoléhejte na čárku na konektoru, na prudkém slunku nebo v noci to spolehlivě zaměníte...
Lodní šroub: tkz. X nebo rychlostní šrouby nejsou pro velké modely, nejsou to závodní modely, a také to vypadá divně, když bitevní loď jede jako motorový člun. Nebudete schopni ovládat přídavné funkce.
Také hrozí při rychlostním Lodním šrobu, že když dáte zpátečku, tak se Vám model začně nořit zádí pod vodu.
Dnes již nejdou sehnat převodovky na silnější motory, ale při použití MIG 600 nebo MIG 650 nejsou nutné.
Chlazení Motoru: Je možno chladit motor vodou, kolem motoru je ovinuta chladící trubka, chladící voda se nasává seříznutou trubkou za Lodním šroubem, je tam větší tlak vody, ale chladící okruh musí být co nejvíce přímý, odpadní voda vytéká na boku lodi nad hladinou, zároveň je to pro Vás indikace, že chlazení funguje. Je i možnost používat samostatné oběhové čerpadlo, ale to je již extrém.
Je dobré používat motory na malé otáčky MIG 600 Boat 12V, 5700ot, odběr do 6A.
Příklad: stav na modelu LCT, motor MIG 600 přes kardan spojen přímo na lodní hřídel, lodní šroub třílistý 40mm, napájecí aku Pb 12V / 7.5Ah, odběr na plný plyn 3.32A
Nebo motor MIG 650 Boat 6-24V, 5800ot,odběr do 6A.
Většina prodejců Vám ani tento motor 600 nebo 650 nenabídne a skladem ho nemají, odkaz na výrobce:www.megamotor.cz/v4/script/default.php
Napájení přijímače: Je vhodné používat Aku 6V/5-10Ah, BEC který je často součástí Regulátoru otáček není vhodný, ( je dobré ho odpojit, nechat vodič signálu a mínus pól, plus pól vodič přerušit ), je proudově slabý. Nebo použít samostatný BEC vyšší třídy 5-10A.
Odrušení motoru: každý motor je nutno odrušit i když výrobce tvrdí, že to je již v motoru, dodatečným odrušením nic nezkazíte, nejlepší je taková destička plošného spoje co se přímo naletuje na motor, obsahuje již kondenzátory a tlumivky. viz. obrázek dole.
Také se používají motory z ventilátorů aut, 12V, mají malé otáčky, ale pozor je třeba ověřit zda motor po změně polarity se začne točit na druhou stranu.
Lodní hřídel: je více způsobů jak hřídel utěsnit proti průniku vody, " O " kroužek, vazelína, speciální ložisko, můžete si objednat hotovou hřídel od firmy - RABOESCH, asi to nejlepší co můžete sehnat, odkaz na prodejce:www.litomysky.cz/mat/rablhridel.htm
Lodní hřídel: ta část která je plněna vodní vazelínou A00, musí být co nejkratší, vazelína v trubce zamezující vniku vody do modelu značně snižuje otáčky a zvyšuje odběr proudu.
Lodní hřídel: část která je plněna vazelínou je jí nutno doplnit maznicí, na trubku naletovat trubičku, do které je možnost injekční stříkačkou natlačit mazivo po plavbě, Lodní hřídele se zpravidla velmi obtížně demontují.
Kdo si bude lodní hřídel vyrábět, Průměr hřídele 4 - 5mm, nutno použít nerez materiál na hřídel, kluzná ložiska a trubka z mosazi, dobře se pájí. Tkz: Hlazenka nebo svařovací drát je nevhodný - rezne.
Spoj mezi Lodní hřídelí a motorem: na to se používá dvojitý kardan, (dva kardany spojené mezi sebou spojovacím dílem ), snese nerovnost mezi motorem a lodní hřídelí. Klasické spojky jsou nevhodné, mají moc velké proudové ztráty-ničí ložisko motoru, jednoduchý kardan s jedním křížem je také nevhodný. Obrázek použití dvojitých kardanů dole.
www.litomysky.cz/mat/rabkloub.htm
(Nejlepší cena za díly k složení kardanu, rychlá dodávka,,,,,,průměr kardanu 13mm.)
Lodní šrouby: dle vzoru skutečné lodi, zpravidla pro větší účinnost se dávají větší, Lodní šrouby jsou navržené pro pohon vpřed, vzad nejsou účinné a proto musí být otáčky na zpátečku maximální.
Lodě mají dvě, tři nebo čtyři lodní hřídele, může být motor na každou hřídel, nebo jeden motor na pravé skupině hřídelí a druhý na druhé skupině hřídelí, přenos od motoru pomocí ozubených kol, dají se koupit v prodejnách Mechanika jako náhradní díl, nebo je vytisknout na 3D tiskárně.
Samotná kapitola jsou Tři lodní hřídele, dvě se točí vpravo a jedna vlevo, nebo naopak, častá otázka sporů jak se točí, rozřeší to dobová fotografie lodních šroubů v suchém doku. Někdy se prostřední šroub nechává jen volně točit. Je i možnost ho před plavbou sejmout.
Lodní šroub je nutno spolehlivě upevnit, provrtat, na hřídel matice, lodní šroub, matice, podložka, matice. Jen ho našroubovat na závit hřídele nestačí. Nebo matici zakápnout vteřinovým lepidlem, když to chcete povolit tak to stačí nahřát bodovým plamenem.( Plynová pájka, u vody není zásuvka pro elektrickou pájku pro opravy, tak se toto provedení plynové pájky hodí, jsou vhodné masivní typy.)
Když není spolehlivě upevněn, snadno se ztratí, cena vyráběných lodních šroubů je značná.
Kormidlo: na modelech se zvětšuje, pro vyšší účinnost, dle vzoru skutečné lodi. Servo pro ovládání kormidla, síla 10kg a více, zapojuje se na něho více kormidel, proud vody od Lodního šroubu je značný a k vychýlení kormidla je potřeba značná síla.(na stole to funguje, ale při plné rychlosti kdy je proud vody kolem kormidla vysoký, tak slabé servo nedokáže kormidlo vychýlit).
Servo kormidla: táhla ke kormidlu se zdvojují, z obou stran křížové páky na servu se táhnou k dvojité páce na kormidlu, tento postup zamezí přetočení táhla kormidla vlivem vnější síly na kormidlo, s jednoduchou pákou se to stává často, kormidlo je v krajní poloze a nejde ho vrátit kniplem zpět, Servo se může spálit, musí se to ručně přehodit zpět.
Dokormidlovací zařízení nebo příčný pohon, díl co se osazuje do přídě modelu, výrazně pomáhá při situaci na malém bazénu kdy se model přilepí ke stěně.
Nemusí se na jeho spínání používat další kanál, přidají se spínače na kormidlo, v krajních polohách se zapíná příčný pohon, ( je to jednoduché čerpadlo v trubce ), viz. obrázek dole.
Regulátor pro motor: musí být obousměrný, pro trvalou zátěž 20-30A, neškodí možnost vodního chlazení.
Všechna elektronika se nepokládá na dno lodi, vždy do vyššího místa tak 10cm nad dno, důvod je jednoduchý, model může nabrat vodu, u velkého modelu se zatopení cca. 2-4cm na dálku nepozná, všechna elektronika musí mít i při částečném zatopení trupu, mít možnost fungovat a nezničit se zanořením.
Sestava dvojitého kardanu, jak ho složit. Čísla dílů neplatí.
www.litomysky.cz/mat/rabkloub.htm
Ukázka použití dvojitých kardanů s motory MIG 650 Boat 6-24V, pro přímý náhon čtyř lodních šroubů.
Pohon motory z topení do auta 12V. a dvojité kardany.
Použití dvojitého kardanu pro náhon lodní hřídele.
Destička pro odrušení motoru.
Destička pro odrušení motoru, pájí se přímo na zadní čelo motoru.
Schéma zapojení odrušení, jak vyrobit plošný spoj na zadní čelo motoru, motor vyzařuje dozadu skrz plastové zadní víko, Plošný spoj zakryje zadní čelo.
Příčný pohon, Raboesch.
Regulátor ROBBE 15/20A.
Regurátor Robbe, Navy 540, 40A, 6-28V, opto, 1kHz, špičkový, sám ho používám, při prudké změně smyslu otáček, se motor nejdříve plynule zastaví a následně se plynule roztočí na plné otáčky.
www.aviotiger-germany.de/rc-elektronik/radio-control-robbe/navy-control-540-r.html
Regurátor Graupner NAVY V30R, 30A,cca. 1600Kč.
Vícelisté lodní šrouby, model cca. 2m.
Konektor co jde otočit, (-) pól je zapojen zrcadlově, otočení nevadí.
Bužírkou ošetřený pájený spoj, proti zkratu a zlomení zapájeného vodiče-Licny Cu 1.5mm.
Malá ukázka vyrobeného svazku z Licen Cu 1.5mm, 36 drátů pro střelbu děl, jaký je to svazek.
Zakončení svazku konektory, staré Ruské, ale vydrží vše.